Verksamhetsberattelse2013

Värmländska Sällskapet i Skåne

Verksamhetsberättelse för Värmländska Sällskapet i Skåne perioden 25 november 2012 till 23 november 2013.

Den 24 november 2012 hölls den 93:a årsstämman för Värmländska Sällskapet i Skåne som vanligt i Odd Fellows lokaler på Engelbrektsgatan i Malmö.

Sedvanliga årsmötesförhandlingar med parentation och en tyst minut för dem som avlidit under det gångna året hölls.

25-årsnål utdelades till Gert Arndorw, Gunilla och Jan Svartvik. Ewa Bergstrand, Bertil Blomstergren och Gunnel Persson fick sina nålar per post.

Nya medlemmar Irene Roth och Wivi Theorin valdes in.

Efteråt serverades en god supé. Malin Carlberg underhöll med sång och musik.

Traditionell adventsmässa hölls i Bosjöklosters kyrka med ett fint luciatåg och med småtomtar. Vår medhavda matsäck intog vi i Anita Esping Bodéns vackra julpyntade hem.

Styrelsen har under verksamhetsåret haft fyra protokollförda möten för planering av årets aktiviteter.

Den 13 februari kåserade Björn Thorell om Monica Zetterlund på Thulehem. En god paj serverades. 47 personer deltog.

21 mars träffades 21 medlemmar på Ribersborgs Restaurant för att äta gemensam lunch och bara umgås.

18 april fick vi en guidning på utställningen "Mode utan midja" på Malmö Museer och efteråt serverades buffé på Restaurang Vega. 43 personer var vi denna gång.

1 juni var det sedvanlig vårutflykt som Gunilla Svartvik ordnat. Vi startade hos biodlare Bo Persson i Stångby och han visade och berättade om biodling. Lite honung gick även att köpa. Färden fortsatte till Håstad kyrka där Hans Assarsson var guide. Sista målet för dagen var Bösmöllan, underbart belägen vid Kävlingeån, där vi kunde njuta av vår matsäck och sedan bli visade runt. Eva och Rune Jönemo hade ordnat frågesport med fina priser. Tack till Gunilla för en trevligt ordnad dag.

14 september var det dags för årets kräft- och räkfest på Odd Fellow i Mlmö. Glatt, gott och trevligt. Feststämningen förhöjdes extra av Lars-Görans dragspelslåter med melodikryss.

17 oktober på Thulehem underhöll "2 herdar" med berättelser, sång och musik. Goda pajer, kaffe och kaka serverades. 31 personer var det den här gången.

Efter dagens årsstämma går vi till bords för att äta en supé som vi hoppas skall smaka. Efteråt svänger sig de som vill och kan i dansen till vår uppskattade spelmänsmusiker i Smoke Rings.

Lund den 22 november 2013

Margareta Stenkil