Verksamhetsberattelse2010

Värmländska Sällskapet i Skåne

Verksamhetsberättelse år 2010

Verksamhetsberättelse för Värmländska Sällskapet i Skåne perioden 21 november 2009 till 19 november 2010.

Den 21 november 2009 hölls den 90:e årsstämman för Värmländska Sällskapet i Skåne dvs Sällskapet firade 90-årsjubileum. Som vanligt nu för tiden höll vi till i Odd Fellows lokaler på Engelbrektsgatan i Malmö. Ca 50 glada medlemmar hade hörsammat kallelsen.

Sedvanliga årsmötesförhandlingar med parentation hölls.

25-årsnål utdelades till Maj Hellqvist. Lena Kruuse skulle också haft en.

Till nya medlemmar intogs Lena Funke, Birgitta Sporrong och Björn Lindblom, Hans Arbring och Els-Britt Hultberg. De fick nålar.

Efteråt serverades en god supé. Taffel- och dansmusik stod orkestern ”SmokeRings” för.

Ulla Danielsson hade ordnat med hemlig underhållning – en skicklig trollkonstnär som hade ett bejublat framförande.

Adventsmässa upplevde vi även detta år i Bosjöklosters stämningsfulla kyrka med ett fint Luciatåg.

Därefter var det lämmeltåg till Anita Esping Bodéns vackra, juldekorerade hem där vi i trivsam samvaro avnjöt våra medhavda matsäckar. En fin inledning på julen. Tack för det, Anita!!

Styrelsen har under verksamhetsåret haft fem protokollförda möten förutom diverse telefonsamtal för planering av årets aktiviteter som varit trevliga och av synnerligen varierande karaktär.

Årets begivenheter började med ”Korvmöte” den 28 januari på Restaurang Wega på Malmö Museer. Vädret (snö) höll den här gången på att sätta käppar i hjulet. 57 personer mötte dock upp. Det blev som vanligt ett glatt och trevligt möte där alla njöt av korven från Bergquists skärkötteri i Torby och Lars-Görans spännande melodikryss.

Den 15 mars mötte vi upp på Thulehem i Lund där förre riksantikvarien Erik Waegreus talade om ”Kulturarvet – ett arv som gör oss rikare”. Detta ledde till funderingar kring val av objekt, ekonomi och behov av personal. 55 personer kom denna kväll.

15 april gjordes ett besök på Malmö Konstmuseum där en kunnig, engagerad pedagog guidade oss runt bland verk som främst presenterade kvinnliga, skånska konstnärer under perioden 1880 – 1940.

Dessförinnan avnjöt vi lax med romsås, sallad och potatis, kaffe och kaka på Restaurang Wega. Deltog gjorde 29 personer.

Våren avslutades med en utflykt den 9 maj till Falsterbo Fågelstation där Karin Persson berättade om arbetet där. Sedan innehållet i vars och ens matsäckskorg inmundigats var det dags för ett besök på Bärnstensmuseet i Kämpinge där ägaren Leif Brost guidade runt i sina samlingar. Till den här utflykten kom 20 personer. Den här tiden på året är det många andra aktiviteter som drar.

18 september startade höstens muntrationer med kräftskiva. Goda kräftor, gott bröd och goda ostar och glatt humör samt mer eller mindre välsjungna visor förgyllde kvällen för 52 deltagare.

Den 19 oktober berättade vår fantastiske hedersmedlem Ralph Brattsand om tre av sina släktingars ”Dröm och verklighet om Amerika för ca 100 år sedan”. Vad hände dem och var är deras släktingar i dag? Ett intressant stycke folklivshistoria som avlyssnades av 49 personer. Den här gången serverades en god paj med sallad, dryck, kaffe och kaka av Thulehems kök.

Den 20 november är det dags för årets stämma med åtföljande supé med dans.

Lund den 19 november 2010

Margareta Stenkil